World Rally Championship, eller WRC som den även kallas, är precis vad det låter som, världsmästerskapet i rally. Den har körts varje år sedan 1973 och sprids ut över nästan hela året.
Under ett år körs det sammanlagt 13 lopp i 13 olika länder, ett av dessa lopp har gått i Sverige alla år utom fyra sedan World Rally Championship startade. Eftersom det är rally som gäller kör man inte bara på asfalt, som i så många andra motorsporter. Många av loppen körs på grus, men det kan även vara blandat under ett och samma lopp. Minst ett varje år körs i snö, det är där som Sverige ofta kliver in i bilden.
Varje år är det inte bara ett utan två mästerskap som avgörs, det ena är för förarna och det andra är för tillverkarna. När mästerskapet först sattes upp fanns det dock endast en titel för tillverkarna, det första mästerskapet för förare kom 1977, fyra år senare, men det och det följande året hette det FIA Cup for Rally Drivers. 1979 när det var officiellt kallades World Rally Championship Drivers’ champion var det svensken Björn Waldegård som tog hem titeln i sin Ford Escort RS1800.
Både förare och tillverkare följer samma poäng struktur där de tio första i varje rally får poäng. Det är dock inte ovanligt att en tillverkare har ett lag med flera förare, men de kan endast välja två av dem som kan samla poäng, både till sig själv och till laget.
Detta är är det 43:e World Rally Championship klar med 10 av sina 13 rallyn och det ser ut som det blir ännu en vinst för Sébastien Ogier, vilket då blir hans fjärde i rad, något som de flesta som håller på med odds klart och tydligt trott från första början. Och det är ju knappast förvånande att Ogiers lag Volkswagen Motorsport även tar sin fjärde vinst i rad.